Saturday, March 26, 2011

Nikmat Pemberian- NYA



asalamualaikum..

merujuk tajuk diatas, ( haha..dah macam nak tulis surat pulak), memang meluaslah!
nikmat Allah tak terkira jumlahnya..
nikmat 5- sihat, kelapangan masa, muda, kaya dan yang laing besar, HIDUP.!
nikmat sekecil- kecil seperti setitis air dan dapat berkedip mata dan sebesar-besarnya, ( kalu ikut pandangan aku..) masih bernyawa..

Dan barang- barang yang kita miliki..sikat, bedak, compact power, seluar Levi's, Tshirt goggle, winter coat yang tebal tu, selimut, moto ( ERIYKA!!!!!), keta myvi tukar jadi Saga FL, 50 sen dalam kocek,Pak Aji, Suzi, buku C++ dalam kotak..hurm..apa lagi? ya, laptop pink yang dah 3 tahun dan tak pernah kena format..semua itu adalah Nikmat Allah..... alhamdulillah


salah satu nikmat Allah yang dianugerahkan kepada ku.. ERIYKAAA~!!
sekarang di bawah jagaan Anosa. Nor, dah pesan siap-siap kat nor..kalu orang nak pinjam, bagi lah... dapat pahala tolong orang tu ke kita..orang nak pinjam tu mesti dah tahu jaga baik- baik sebagaimana Anosa jaga moto tu. Terima Kasih Nor..jazakallah khair..( may Allah grant you goodness~)

Jadi, sebab tu lah orang -orang yang beriman tidak pernah merasa sedih atau gundah gulana bila salah satu nikmat itu telah hilang atau musnah. .

"Dan sesungguhnya Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang- orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.
(bahawa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).
mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah yang orang-orang yang mendapat petunjuk" Al baqarah ayat 155-156

"tak pa lah..benda dah jadi..Allah nak ambik balik .."
" mungkin ini dugaan dan ujian dari-NYA..sejauh mana keimanan ku..."

jadi, jika moto anda accident..dan anda bukan lah penunggangnya masa itu..
Chillex~ cool~ dugaan sikit ja tu..kita diuji.. kalu remuk pun moto tu..biarlah..
( ini berdasarkan pengalaman sebenar)
nikmat kita ditarik balik..
DIMANA~! moto itu tidak pernah pun menjadi milik kita... itu semua milik Allah..
kita ini hanya merasa nikmat-NYA sahaja...

"apakah manusia itu mengira mereka dibiarkan saja mengatakan" Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah menegtahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang- orang yag berdusta..
Al Ankabut: 2-3


Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu, ( cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan ( bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: " bilakah datangnya pertolongan Allah? " Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat" al - baqarah ayat 214


Tapi jangan lah dah rosak, tak pi baiki..
Jika nikmat itu masih boleh menyumbang ke jalan kebaikan, pi lah baiki...

Jadi, gunakan lah nikmat-nikmat Allah sebaik-baiknya..
nikmat sihat untuk beribadat dan beribadah ( bekerja dan belajar )

"Tidak ada dosa bagimu untuk mencari kurnia dari Tuhanmu.. "Al- Baqarah ayat 198

nikmat kaya ( bersedekah )
nikmat kelapangan masa ( menolong orang buat rumah, tolong mak ke kedai, tolong hantar adik pi sekolah, tolong ambil kawan yang tiada kenderaan )
dan berbagai- bagai lagi lah!

Kesimpulan yang aku ingin tekan kan... selagi diberi nikmat Allah, dan masih berupaya..berbuatlah kebaikan. Tolong lah sesiapa yang meminta tolong dan beribadat lah selagi terdaya.

"nak mintak tolong sikit ble?"
" banyak pun tak pa..selagi aku mampu, aku akan tolong..jika di luar kemampuan aku, aku tolong untuk usahakan .."

Dan belanjakanlah hartamu ke jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah kerana Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik." Al Baqarah ayat 195

jangan lah kita banyak bunyi bila orang mintak tolong..
jika tak boleh tolong, cakap lah.."minta maaf, saya tak boleh nak tolong sebab bla..bla.."
direct ja. orang nak minta tolong bukan selalu.
janganlah sebab kalian malas.. malas itu sifat syaitan.!!!



setan biru pun jadi lah.. *bantuan pakcik google.*

Sebagai manusia yang RASIONAL , dia akan mintak tolong jika hal itu LUAR KEMAMPUANNYA. kan???
kalu nak tolong basuh moto kau padahal kamu boleh ja berlari dan ada masa~ aku tolong tengok jelaaa~~~
tapi jangan lah duk swuh .. lari 4 x 100m.. setelkan masalah programming yng bill gates dan mark zukerberg pun tak tahu..


pi tolong panjat KLCC...


pi pakai sarang tebuan.. * ni kartun boleh laa~

dan sesuatu yang tak LOGIK dan TAK RASIONAL~!

p/s: mungkin ada segelintir orang yang mengaggap.." kenapa aku yang kena buat semua ni? pi la buat sendiri.." dia kurang kesedaran tentang nikmat Allah dan kebaikan membuat kebaikan..

dan mungkin yang sebaliknya.. macam guna barang kita tanpa kebenaran..( barang dia, barang dia dan barang kita pun dia punya gak..)hurm. anggaplah itu nikmat Allah yang dia ingin berkongsi tanpa perlu cakap apa- apa..*berat mulut*

p/s: aku merasakan ujian kelapangan masa yang membuak2! projek LI tak siap lagi woi!!!

www.ainunmohamad.blogspot.com


Wednesday, March 16, 2011

IM DONT FEEL SO GOOD..

i feels like im too far away ..
drifted away from the eternal calmness...