Friday, March 12, 2010

bila mampu mendengar tapi tak boleh bercakap

Itulah yang aku mampu buat bila groupmates yang lain bercakap bahasa yang aku sikit-sikit ja boleh paham.
aku terfikir-fikir,
macam mana situasinya apabila kita bekerja nanti.
apabila berada di dalam kumpulan yang berbeda-beda bahasa,
latar belakang,
kemahiran berfikir,
dan bermacam-macam ragam dan perangai?
sebagai jurutera perisian, memang tiada istilah KERJA SORANG-SORANG

so, we need to develop communication skills and how to work as a group from this moment onwards.

Bila mai bab bahasa pertuturan, aku pun berkira-kira nak sambung balik belajar Mandarin.
Mereka tahu berbahasa Melayu dan Mandarin.
kalu mereka bercakap bahasa Melayu, aku faham la.
Kalu mereka bercakap bahasa Mandarin? terkebil-kebil mata aku.
MySpace

Tak salahkan mereka bertutur bahasa yang aku kurang faham.
Mereka selalunya akan berbincang dalam bahasa lain dulu,
bila dah jumpa solutionnya atau dah jumpa ayat yang lebih mudah, barulah mereka berbincang sekali dalam bahasa Inggeris atau bahasa Melayu.
Mungkin ini jalan yang terbaik untuk mencari jalan penyelesaian.

being in a group when only you do not truly understand what they are saying is not easy.
When you become the minority, you can't expect the majority to follow you, you must follow the majority.
So, you have to learn their language.
Because you are the minority.
Is this the same feeling as the international student?

Patut lah kalau nak pergi Jepun, kena belajar bahsa Jepun dulu.
Mereka sangat daulatkan bahasa Jepun.
Kalau kita ke sana, harus belajar bahasa Jepun,
kerana kita minoriti, mereka majoriti.
Kalau tak belajar, itu namanya, cari kesusahan sendiri.(aka cari nahas sendiri)

p/s: esk kena submit RE. Thanks a bunch to hong, ring, wei hong and hock lye for completing the SRS.
saya menyumbang sedikit sahaja.
MySpace

8 comments:

green said...

hock lye mmg baik..:)

~ainun~ said...

hock lye? hihi..

kurungmelayu said...

dayah ckp ade mksd tuh..
ahahah

Anonymous said...

ok gak tu..
tp kt malaysia kan melayu majoriti tp melayu suka cakap bahasa minoriti...

~ainun~ said...

ano: betul tu.
tapi kalau lihat pada situasi dimna saya sahaja yg melayu dalam group tu,
dan yang lain adalah chinese, ia menjadi satu masalah bila saya tak boleh faham apa yg mereka bincangkan.
seperti mana bila groupmate yg lain adalah melayu dan sorang sahaja dari yaman.
kita mesti ckp bahasa melayu dan bincang2 dulu dlm bhsa melayu, then baru terangkan dlm bhsa Inggeris kepada encik yaman itu..
Ia cuma satu masalah kecil dlm komunikasi...

Anonymous said...

Nice post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.

~ainun~ said...

ano:glad to help

Anonymous said...

Странно, искал совсем не это, гугл выдал Ваш сайт, и судя по всему не зря, есть что почитать! Goodwork!