Saturday, January 31, 2009

A TURNING POINT IN LIFE...~



dalam hidup..mesti kita akan ada satu..
a wake up call..
satu kebangkitan @ kesedaran diri yg amat nyata..
kita sedar,,
kita perlu berubah segera...

pernah tak..?????
"aku perlu berubah.."
malas ke rajin..
kalu rajin ke lebih rajin..
dari comot ke bersih..
dari kusut ke segak, kemas....
dari pointer rendah ke UP skit...huhu
dari DEKAN ke First Class..
alang2 dah First Class ke 4 Flat terus..yeah!

untuk menjadi seorang yg lebih proaktif..
yg lebih baik..
masa untuk metamorfosis..


ada sesetgh orang..mereka anggap menjadi lbh baik dengan lebih terbuka untk mencuba pelbagai perkara that this life has to offer..
tidak lagi mahu rasa malu-malu..
mahu menari di khalayak ramai..contohnya~~
lebih terbuka dalam membincangkan sesuatu perkara..
tidak lagi segan untuk berdiskusi dengan lain jantina..


ada sesetangah orang..mereka berasa perlu berubah dengan tidak lagi mengamalkan tabiat buruk..
seperti..
merokok...
bertangguh2 kerja..@assignment..@tutor....
mahu meningkatkan nilai2 yg sedia ada untuk lebih baik..
macam..
lbih menepati masa...kalu dulu sampai kelas, tepat2 pada masanya..
sekrang..apa kata awal 10 minit..?urm..mcm tu la..

kalu dari segi kerohanian..
mahu solat cukup 5 waktu..
mahu dapat buat solat tengah malam..
qiamullai..
selalu wat solat taubat..
menagis pada waktu malam..
selalu berzikir..
selalu bermunajat...
baca Al-Quran...


semua tu..aku rasa..ia satu kebangkitan dalam hidup kita dalam memajukan..
dan..meningkatkan nilai2 kehidupan seseorang..

kehidupan ini untuk dihidupkan..
untuk menghidupkannya..
kita perlu sebuah kehidupan...
got it?..huhu

kalian mesti pernah dengar kan..
muhasabah diri...?
tenug2kan kembali..
apa yg kita dah wat selama nh..?
adakah itu yg terbaik untuk kita..?BENAR-BENARKAH YANG TERBAIK???
untuk di dunia dan di akhirat nanti..?

jika tersilap langkah..x mengapa...
betulkan kembali..dengan cara yang betul..
matlamat tidak menghalalkan cara..
jika cara itu salah..tetapi, matlamatnya betul..maka itu adalah salah.
kita perlu cara yang betul dan matlamat yang betul..maka betul lah kembali langkah kita itu.
let it be a lesson to be learned.

yang baik jadikan panduan,
yang buruk jadikan sempadan.....

aku juga tak terkecuali..
aku sentiasa ingin memperbaiki diri.
sentiasa inginkan yang terbaik.
mahu improvekan diri..
never make same mistake twice
bagi aku..dalam umurku begini dan memegang title "STUDENT"...
pointer lah kayu ukurku..
dan..
kawan2 dan keluargalah cerminku..
kepada merekalah aku menilai diri dari segi keperibadianku..
bagaimana reaksi mereka terhadap aku..
jika mereka dingin, pasti ada sesuatu yang aku bertindak laku salah.
tak gitu..?

ada jugak mereka yang tidak kisah dengan tanggapan orang lain..
pada pendapat aku..
itu terpulang bahagian mana yang mereka tidak mahu ambil kisah..
jika melibatkan perbuatan yang aku tegaskan bahawa itu adalah benar,
tetapi pada mata hati mereka adalah salah,
maka,
aku lebih tegaskan apa kata hati dan rasionalku...
aku lebih percaya bahawa pertimbangan aku masih lagi rasional dan seimbang.
kenapa mereka fikir aku salah..?
ntah...mungkin, tak puas hati..manusia lah katakan......
mungkin sebab lain yang aku sendiri tak terfikir......................

a metamorphosis process of a butterfly



p/s: sewaktu megarang nukilan ini, aku tengah wat assigment TITAS...

4 comments:

Anonymous said...

haha.. tgh ngntuk ka tym post ni??
heheh.. smpat mnyempat lg ni..
skip titas jap..

~ainun~ said...

sue:hahaha..ya..ilham datang masa selak2 buku tamadun melayu nh..huhu

Tarmizi Soleh said...

wah2....nk brubah tp x mampu.maybe blom smpai masanya ataupn tiada anjakan paradigma?

~ainun~ said...

MeeZee:x mampu? blom masanya..jadi..tak rasa nk berubah lagi la..?
dye akan terdetik secara tetiba..kalu blom masanya..jadi..tak perlu lah berubah lg..x gitu?