Sunday, January 17, 2010

BAKAT BARU! haha

tak sangka berjaya gak betulkan printer MP145 Canon aku nh..
semalam baru ja amik dari kedai sbb
ada bnda stuck dlm printer..
ok
takpe
setel.
tetiba bila Pae nk print..
dye ckp ada prob paper jammed (Error E3)
padahal, mna ada paper jammed pon..
takpe..
aku pon bg la dye tdo satu mlm..
mungkin masih trauma operation megeluarkan bnda stuck tu kot..

lepas satu malam..
pagi nh.. 17 January 2010..
aku on balik..
masih E3..
aku bukak back cover dye..berbekalkan screwdriver panjang aku..
mana ada paper stuck..
godek dalam dia..penuh tgn aku ngn ink..
tade gak.
jadi?
apa masalah dye?
aku dah jerit2 dlm bilik dah..
*seb baik miza, pae ngn eza ada friendly , softbol*

layan My Fair Lady lepas solat Zuhur..
2 episod..15 ngn 16..habis.

pastu..
sambung balik mengGooGle up.
lepas berjam2 gak google up..
aku jumpa byk kaedah...
1) masukkan sendiri paper dlm roller dan paksa paper masuk supaya
dengan sendirinya akan terprint.
---berjaya--
namun..masih ada lagi error e3.
jadi, bukan masalah roller @ paper feed.

2) tekan power ngn reset sekali..tanpa lepaskan power, tekan reset 2x..untk masuk Service Mode..pastu tekan 4x uuntuk overcome E-code Error..
---tiada respon---

Aku google lagi..
rupanya, ink catrige tak ke kanan se kanannya..
maksud, ink catridge berhenti 3/4 jalan, dan
tak betul2 ke checkpoint paling kanan..
aku dah tahap main tekan2 button dye ngn kaki dah..(kurang sopan, jgn ikot!!!)
sebab geram sgt..
aku dah tekad nk campak laut tadi.

jadi, aku tolak ink dye ke kanan terus..a'a..betul..ink tu mmg tak ke paling kanan..
dye perlu ke kanan terus untuk terima paper.
jadi..
aku tolak je ke kanan..
pastu..
timbul pulak..
E2..Error no paper..
check2..paper feed tu ke depan sgt..siap ada bunyi2 spring lagi..
haish...
dalam aku betul2kan paper feed tu..
timbul pulak e4..no ink..
aku check catridge..
ok ja..
tapi, jari aku ada sikit leakage ink hitam..
bukak pulak ink hitam...
hurm..
dah betul2kan semua..
barulah setel~~~
dalam koi 6++pm gak...
Alhamdulillah..
ok skit dah mood aku.
-----------------------------------------------------



p/s: suka baiki!
no hal lah ink penuh tangan~
patut amik mechanical kah?haha


2 comments:

kurungmelayu said...

ye..mmg bakat bru

~ainun~ said...

aku rasa mmg salah amik kos ar..haha